Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

I den sjätte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt Nyx inspirerad av den skuggliknande gudinnan med samma namn inom grekisk mytologi. Den sydkorenska pianisten Yeol Eum Son gästar sedan i Witold Lutosławski Variationer på ett tema av Paganini, baserad på Niccolò Paganinis berömda Caprice nr 24 för soloviolin, känt för sina virtuosa krav och medryckande tema, samt i Richard Strauss humoristiska Burleske. Robert Schumanns Symfoni nr 3 ”Rehnish” med inspiration från kompositörens tid i Rheinland avslutar konserten.

24–25 april
Berwaldhallen
2 timmar inklusive paus
130 - 475 kr
Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
Gudinnan Nyx ("Natt"; grekiska: Νύξ, Núx; latin: Nox) i ett grekiskt manuskript från 900-talet, Parispsaltaren, i Frankrikes nationalbibliotek.

Ett musikaliskt porträtt av nattens gudinna

Våren står för dörren och med den lövsprickningen. Men vi börjar i den ännu kylslagna natten. Esa-Pekka Salonens sjutton minuter långa orkesterstycke Nyx får äran att inleda. Nyx är namnet på nattens gudinna, en prominent spelare i den grekiska skapelsemytologin. Dotter till Mörker och Kaos är hon lika delar förkroppsligad natt som ett abstrakt väsen laddad med negativ kraft. Nyx är undflyende och samtidigt av avgörande vikt för världens framväxande. Inte undra på att hon inspirerat Salonen vars tonsättarpalett gärna premierar kontrastverkan och temperamentsfull dynamik. Här säger han sig dock ha velat utforska en mer flytande skuggvärld, inspirerad av Nyx många abstrakta skepnader – i somliga av de gamla texterna liknas hon vid en svepande dimma, andra gånger vid ett himmelskt membran. Salonen har också tagit intryck av ljusdunkelt måleri, där skuggan förstärker det belysta och tvärtom. Resultatet är ett suggestivt stycke musik, som på sedvanligt salonenskt vis alternerar mellan det sinnligt närgångna och det flexande muskulösa. Mörkt men också jublande, kraftfullt men också ömsint – Nyx som skrevs redan 2011 bär omisskännligt sin skapares signatur. Maxim Emelyanychev, Radiosymfonikernas förste gästdirigent som här beträder pulten ges ett perfekt tillfälle att visa upp sin dynamiska bredd för stockholmspubliken.  

Son tolkar Lutosławski och Strauss

Stanislav Lutosławski Paganinivariationer, för piano och orkester skingrar de nattliga skuggorna med sin busiga charm. Utsökt cerebrala och hejdlöst lekfulla är de som klippta och skurna för koreanska världspianisten Yeol Eum Son, berömd för sin blixtrande teknik och sina känsliga och musikaliska Mozart-uttolkningar. Lutosławskis pigga men svårspelade Paganinivariationer från 1943, skrivna under brinnande krig, bildar en brygga mellan äldre tiders formfasthet och 1900-talets icke-tonala världar. Det är nästan som om samtidens larm läcker in i kompositionen. Det är dissonant, bråkigt och samtidigt alldeles genomlyst. Lek och allvar i sömlös sammanflätning.

Men SOn stannar inte där. Vi får följa med på ytterligare en pianoexkursion i mellankrigstidsrepertoaren. Richard Strauss tjugo minuter långa Burleske för piano och orkester är en sann raritet. Tråkigt nog allt för sällan spelad då det är ett enastående verk med alla, för Strauss typiska, kännetecken: den oantastliga formen, den melodiska finessen och inte minst den salta humorn. Släktskapet med Mozart som många ofta framhållit, går inte att ta miste på. Ytterligare ett stycke som alltså förenar äldre form med modernare innehåll, och ett uppvisningsverk för Yeol Eum.

Från skugga till gryning

Efter paus blir det åter orkestralt. Efter nattens skuggor tar en gryningsscen vid. Radiosymfonikerna under Emelyanychev spelar Robert Schumanns Symfoni ess-dur. Från början av tonsättaren kallad Morgon vid Rhen, en titel han sedermera avlägsnade från verket av rädsla för att verka oseriös. Epitetet ”den rhenska” har dock klistrat sig fast vid verket som skrevs under hejdlösa fyra veckor en sen höst 1850. Den är inspirerad av just den väldiga, vackra Rhen och av tysk folksång (återigen hör vi här inslag av burleskerier). Vid premiären blev den omedelbart omfamnad av såväl publik som kritiker. Schumanns lyriska egensinne gick inte att blunda för, löd konsensus. Och än idag är detta den av hans sammanlagt fyra symfonier som är mest omhuldad. En ljus och romantisk avslutning på en jublande konsert. En gryning. Ett förebådande. En längtan efter evig vår.

Edith Söderström

  • Liggande symbol säsongen 2025-2026

    Speglingar & Reflektioner

    Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Klicka dig vidare och läs mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  

    Läs mer om tematiken

Biljettköp

Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

24–25 april

PlatsBerwaldhallen
Längd2 timmar inklusive paus
Biljettpris130 - 475 kr

Tema: Speglingar & Reflektioner

  • 10 december
    130 - 475 kr

    Retrospektiv: Salonen

    Esa-Pekka Salonen har fått fria händer i den här konserten där gränser både mellan då och nu och mellan genrer har suddats ut.
    Läs mer & biljetter
  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Datum har passerat
    25–26 september

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar. hon bär en stickad polotröja.
    Fåtal platser kvar
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen poserar mot en svart och mörkblå bakgrund.
    Fåtal platser kvar
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt blå och svart bakgrund där man även kan ana text.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Till skillnad från andra dödsmässor är Gabriel Faurés requiem känt för sin lugna och fridfulla framtoning. Upplev det med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Fredrik Burstedt.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    I Esa-Pekka Salonens kurerade program möts sagor och myter när Camilla Tilling sjunger Ravels Shéhérazade och Nicholas Collon leder Radiosymfonikerna i verk av Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt blå och man kan ana text.
    Fåtal platser kvar
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem.
    Läs mer & biljetter
  • Ett kollage med foton på Malin Bioman och Rick Stotjin med instrument framför ett foto på Berwaldhallens konsertsal.
    11–12 februari
    100 - 420 kr

    Ravel, Debussy & Beamish

    Musik av Ravel och Debussy samt ett uruppförande av Sally Beamish med Rick Stotijn och Radiosymfonikernas Malin Broman står på programmet i den här konserten med dirigent Pierre Bleuse.
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Fåtal platser kvar
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    Artist in Residence Esa-Pekka Salonen gästas av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framföra inte en, utan två pianokonserter.
    Läs mer & biljetter
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Blivande chefsdirigent Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov i musik av Debussy, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter